Kirkemusikk-i-Fredrikstad hvit

Foto: Bjørn Backelin

Festival som favner bredt og dypt!

Publisert: 23. november 2018

Del i sosiale medier:

Egil Hovland-festivalen 2018 er historie. Her prøver vi oss på en liten oppsummering.

Festivalen fant sted i perioden 18.- 31. oktober og favnet både dypt og bredt. Selv om festivalen kaller seg en kirkemusikkfestival, er det et uttrykt ønske å favne breiere enn det man ofte oppfatter som kirkemusikk.

Komponist og organist Egil Hovland (1924-2013) favnet i hele sin yrkesaktive karriere et bredt musikalsk uttrykk. Hovland satte dype spor etter seg som klassisk komponist, samtidig som han også var folkelig og brei i sitt musikalske uttrykk. Men orgelkrakken var hele tiden utsynspunktet.

Festivalkomponist i år var en av Hovlands tidligere elever, Trygve Madsen. I fem år fra Trygve var 16 til han var 21 år arbeidet de sammen. Trygve Madsens musikk ble spilt og sunget ved flere anledninger.

Tor Lindrupsen fra Kråkerøy var festivalkunstner og gjorde sterkt inntrykk med installasjonen «Mørkeromsarbeid» som fylte store deler av domkirkens koråpning og «Cargo/oppstandelse» plassert nederst ved kirkerommet.

Årets festivalartist var Marianne Beate Kielland. Hun beveget og berørte publikummet med sin stemme og ga sterke opplevelser både med musikk fra renessansen og nye norsk musikk. På førstnevnte konsert deltok Borg vokalensemble og fikk veldig god tilbakemelding fra festivalartisten for blant annet fremførelsen av Gabrielis Tenebrae.

Hovland-verk på messe

Borg vokalensemble sang også på søndagens festivalhøymesse. Vi fremførte Hovlands Pilgrimemesse, et av hans best likte verk. Her utfolder Hovland virkelig sitt unike melodiske talent. Biskop Atle Sommerfeldt ledet gudstjenesten.

Festivalens tema «verdighet» ble en rød tråd som gikk igjennom mye av det som ble fremført blant andre av artister som onkel Tuka, Benny Borg, Anita Skorgan, Sh!t happens og kanskje sist, men ikke minst Mozarts Reqiuem med Det norske solistkoret og Ensemble Allegria. Temaet ble også satt fokus på med et eget verdighetsseminar.

Anita Skorgans konsert ble fremført på Ryde&Bergs orgelbygger i Gressvik utenfor Fredrikstad sammen med Domkirkens jentekor en sammensatt strykekvartett leder av kantor i Østre Fredrikstad kirke. Et spennende sted å ha en konsert.

For Egil Hovland var barna viktige, noe de også er under selve festivalen. Den første helgen var i barnas tegn. Ung kirkesang hadde samlet nærmere 200 barn til øvelse, konsert og gudstjenestedeltagelse.

Hovland i ulike utgaver

Komponisten Egil fikk også stor plass i programmet ved at flere av hans messer ble fremført. Det var egen salmekveld med hans salmer og i tillegg ble mye av Hovlands klassiske musikk fremført av medvirkende som NyNorsk Messingkvintett, Borg Domkor og sønnen Tore Hovland. Oddgeir Berg trio tolket i tillegg flere av Hovlands melodier inn i et jazzformat. Det frister til mer!

For Den norske kirke i Fredrikstad er det kulturelle uttrykket en naturlig og riktig måte å formidle seg selv og sin identitet på. Kultur har sin egenverdi samtidig som den bærer ut budskapet kirken ønsker å formidle. At den vil være en vidtfavnende kirke. At den vil berøre.

Et eget forseggjort festivalmagasin ble distribuert i et opplag av 25000 og media ga festivalen rikelig spalteplass. Økonomisk klarte vi oss også svært godt og går i balanse.

Å være kirke for folket er å åpne dørene på vidt gap. Til det er kulturen vårt sterkeste virkemiddel. Vi ser tilbake på 2018 med stor glede og fram til neste års festival som vil finne sted 18-27 oktober 2019 med like stor forventning.

Tekst: Emil Skartveit