Kirkemusikk-i-Fredrikstad hvit

Foto: Bjørn Backelin

Improviserer fram ny versjon av Måne og sol

Publisert: 2. oktober 2020

Del i sosiale medier:

I løpet av en konsert, skal musikerne i Det Norske Blåseensemble utforme en ny utgave av salmen Måne og sol. De kaller det sanntidsmusikk.

– Salmen har en fin akkordrekke og en enkel, fin melodi. Det er også gøy å bruke et av Hovlands egne verk på Egil Hovland-festivalen, sier Kristin Haagensen, saksofonist i Det Norske Blåseensemble.

Konserten, som fremføres 23. oktober i domkirken, er en del av prosjektet Rules of Behaviour. Kort sagt går dette ut på at musikken skrives av de 22 musikerne selv. De komponerer i sanntid.

Kjøp billetter her

Hvem våger mest?

Ved improvisasjon må musikerne kjenne sitt instrument til fingerspissene. Fokuset i denne konserten vil ligge hos alle de individuelle musikalske stemmene som sammen bidrar til å bli en unik sanntidsopplevelse. Musikerne vil stille hverandre spørsmål, stadig nye spørsmål. Noen spørsmål vil besvares, noen spørsmål vil bli liggende ubesvarte og noen spørsmål vil få et ubehagelig svar, skriver ensemblet selv om konseptet.

Rules of Behaviour er skapt av kurator Geir Lysne og artist-in-residence, Michael Wollny.

Før musikerne entrer scenen har hver og en vært på en lang musikalsk vandring med Måne og sol, som de får fri mulighet til å presentere. Hvem våger mest? Det gjenstår å se.

Ikke redd for å provosere

– Tanken er at konserten kulminerer i vår egen utgave av Måne og sol. Publikum vil nok kjenne den igjen selv om den kanskje blir litt annerledes, påpeker Haagensen.

– Mange har et nært forhold til Hovlands salme, som hver dag spilles av klokkespillet i Rådhuset. Dere er ikke redde for å provosere når dere «tukler med» en del av Fredrikstads identitet?

– Nei, tvert imot. Det er veldig ålreit å bruke noe som «alle» i Fredrikstad kjenner til. Jeg tenker også det er spennende at folk får oppleve noe annet.

– Blir Måne og Sol et enkeltstunt, eller er dette noe dere også vil fremføre andre steder.

– Temaet vil bli brukt under flere konserter etter Hovlandfestivalen, men konsertene vil jo ikke bli like da alle improviseres frem.

–  En åpenbaring

Egil Hovland komponerte Måne og sol i 1974. Han mente melodien kom til ham som en åpenbaring: «Jeg stod med et noteark i hånden, og var mest forundret over synet. Etter hvert ‘landet’ de små englene som noter på arket, og der de falt ned, sto melodien til Måne og sol notert. Det var bare for meg å renskrive det»

Nå er det Blåseensemblets tur til å få åpenbaringene på konserten Rules of Behaviour – Måne og Sol. Hjertelig velkommen til en garantert enestående konsertopplevelse!