Trygve Madsen ble født i Fredrikstad den 15. Februar 1940 og vokste opp i en familie med rike musikktradisjoner. Da Trygve var seks år gammel, begynte han å spille klaver. Allerede som syvåring skrev han små stykker for klaver og som niåring komponerte han sine første sanger.
Fra 1956 til 1961 studerte Madsen med Egil Hovland og klaverstudier med konsertpianist Ivar Johnsen. Fra 1969 til 1971 studerte han hos professor Erik Werba på «Akademie für Musik und darstellende Kunst» i Wien.
Ved siden av de to store russiske mestre Prokofjev og Schostakowitch, studerte Madsen i tillegg verk av Bach, Haydn, Mozart, Verdi, Tschaikowsky, Richard Strauss og Maurice Ravel. Gjennom musikalske møter i unge år med Dizzy Gillespie, Charlie Parker og Bud Powell – ble Be-Bop stilen til skjellsettende opplevelser for den unge musikkstudenten. Innflytelsen fra bl.a. Art Tatum, Errol Garner og Oscar Peterson, finnes nedfelt i Madsens verker.
Ettertraktet
Trygve Madsen er en ettertraktet komponist blant musikere over hele verden, og hans komposisjoner har funnet veien til bl.a Argentina, Australia, Belgia, Colombia, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Japan, Sveits, Sverige, Tsjekkia, USA og Østerrike.
Rudolfinum i Praha, Jánácek-konservatoriet i Ostrava, Conservatoire de Paris, og den Kungliga Musikhögskolan i Stockholm har presentert Trygve Madsens musikk innenfor rammen av komposisjonsaftener.
Ung entusiasme
Stadig flere unge musikere fra hele verden viser stor entusiasme for Trygve Madsens musikk, noe som kan være et resultat av at mange av Madsens komposisjoner er pensum ved forskjellige under- visningsinstitusjoner i inn- og utland. «De fire riker» for obo-solo, «The dream of the Rhinoceros» for horn solo, «Sonate for horn og klaver», «Sonate for tuba og klaver» og «Sonate for kontrabass og klaver» har lenge vært på pensumlistene. Fra 2010 ble både hans «Sonate for trompet og klaver» og «Sonate for trombone og klaver» pensum ved The Royal Schools of Music i london, og fra 2011/12 ble «Preludium og Fuge nr. 1» for klaver, fra «24 preludier og fuger» op. 101, pensum samme sted.
Flere av verkene brukes som eksamensstoff på høyskoler og konservatorier. Fra høsten 2009 ble Madsens verker for saksofon pensum ved konservatoriene i Praha og Ostrava.
Flere av Madsens komposisjoner har vært pliktnumre ved internasjonale og nasjonale konkurranser, som f. eks. «The dream of the Rhinoceros» for horn solo op. 92 på den nasjonale konkurranse for hornister i Gdansk, Polen i 2009. «Partita for 2 accordias» brukes i undervisning og i konkurranser internasjonalt.
Bestillingsverk
Mange av Madsens verker er skrevet på bestilling, følgende kan nevnes:
Den satiriske operaen «Circus Terra» (libretto prof. Jon Bing) – et bestillingsverk fra den Norske Opera – hadde urpremiere på Statsoperaen i Praha i mai 2002.I september 2002 ble «Circus Terra» fremført under Ultimalfestivalen på den norske opera i Oslo.
I anledning markeringen av 100-årsdagen for unionsoppløsningen fra Sverige 2005, skrev Madsen på bestilling fra Stortingets Jubileumskomité operaen «Aurora», (libretto prof. Jon Bing) som hadde urpremiere på Halden Festning i juni 2005.
Forsvarsmusikk
Da The US Military Academy of Music i New York skulle feire sitt 200-årsjubileum, fikk Madsen to bestillingsverk. «Quintet» for messingblåsere op. 120 og «Concerto Grosso» for messingensemble og slagverk op. 121. Begge verk er innspilt på Cd av The West Point Band.
Madsens «Konsert for horn og orkester» er et bestillingsverk fra den franske stat ved daværende kulturminister Jacques lang og ble i 1984 urfremført i Dijon, Frankrike på et symposium for messingblåsere av professor Frøydis Ree Wekre.
De mange Cd-innspillingene av Madsens verker vitner om en global interesse for hans musikk. Til nå er det spilt inn verker av Madsen på 36 Cder, hvorav åtte av disse kun inneholder verker av Madsen.