En av den klassiske musikkens største gåter er hvordan Mozarts «Requiem» ville høres ut om komponisten selv hadde fullført det. Det får du snart svar på i Fredrikstad domkirke 31. oktober kl. 19.00!
Da får nemlig komponist Pierre-Henri Dutrons bearbeidelse av Mozarts «Requiem», norgespremiere. Og det er ingen ringere enn Det Norske Solistkor og Ensemble Allegria som fremfører konserten i Domkirken. Deretter tar de konserten ut på turne med dirigent Grete Pedersen.
Mange har forsøkt å fullføre Mozarts «Requiem». Men få har overbevist dem som «kan» Mozart, mer enn 32 år gamle Dutron. De fleste tror nok at Mozart selv skrev sitt «Requiem», men i virkeligheten er rundt halvparten «ren» Mozart.
Da han lå for døden tilkalte Mozart komponisten Frans Süssmayr og dikterte og gav han skisser til å fullføre verket, men jobben Süssmayr gjorde er det delte meninger om. Siden har omstendighetene rundt verket ført til heftige diskusjoner. Er det musikken, historien, eller myten som har gjort dette til et av verdens mest kjente og elskede verk?
Dutrons bearbeidelse
– Mozarts «Requiem» er en juvel, men det har alltid vært et mystisk verk for meg. Jeg har følt en kraftig dragning mot det, en sterk interesse, men samtidig en følelse av å ikke være tilfreds.
Komponisten Pierre-Henri Dutron brukte fem år å ferdigstille sin bearbeidelse av Mozarts «Requiem», en versjon han mener symboliserer hans kjærlighet for Mozart:
– Målet har hele tiden vært å stille Mozarts «Requiem» i et best mulig lys. Så diskret som mulig, og så nærme det jeg tror ville vært hans egne fullførelse. Jeg analyserte skisser og originalpartitur for å finne hint om hvordan Mozart selv ville fullført verket, reiste til Sveits, Tyskland og Østerrike for å møte eksperter, og besøkte utallige biblioteker for å fordype meg i historien til verket.
Oppsiktsvekkende samarbeid
En av vår tids fremste Mozart-kjennere, belgiske René Jacobs, snakker varmt om Dutrons fullførelse med sine rikere og fyldigere orkesterpartier og balanse mellom orkester og kor. Samarbeidet mellom Jacobs og Dutron ble til på oppsiktsvekkende vis. Dutron oppsøkte dirigenten bak scenen etter en konsert og sa at han hadde fullført Mozarts «Requiem».
Det hadde Jacobs hørt før, men tok likevel med seg partituret hjem. Orkesterlederen ble så imponert at han ville bruke versjonen i sin nye innspilling av verket med RIAS Kammerkor og Freiburger Barokkorkester som ble utgitt i 2016.
Kilder / les mer: