{"id":1099,"date":"2018-04-24T08:17:29","date_gmt":"2018-04-24T08:17:29","guid":{"rendered":"http:\/\/egilhovlandfestivalen.no\/?p=1099"},"modified":"2018-04-24T08:17:29","modified_gmt":"2018-04-24T08:17:29","slug":"mot-tor-lindrupsen-arets-festivalkunstner","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/mot-tor-lindrupsen-arets-festivalkunstner\/","title":{"rendered":"M\u00f8t Tor Lindrupsen – \u00e5rets festivalkunstner!"},"content":{"rendered":"

M\u00f8rkeromsarbeid og middelalderkrusifiks: Finn ut mer om Fredrikstad-kunstneren Tor Lindrupsen, i samtale med festivalleder Emil Skartveit.<\/strong>
\n
P\u00e5 \u00e5tti-tallet illustrerte den Kr\u00e5ker\u00f8y-bosatte kunstneren Tor Lindrupsen (60) plateomslag for artister som Bj\u00f8rn Eidsv\u00e5g, J\u00f8rn Simer \u00d8verli og Sigvart Dagsland. Siden den gang har han laget altertavler til flere av v\u00e5re kirker og hatt flere utsmykninger i det offentlige rom.<\/p>\n

N\u00e5 skal grafikeren og skulpt\u00f8ren v\u00e6re festivalkunstner under Egil Hovland-festivalen. Domkirken i Fredrikstad skal i festivalperioden huse to av hans verker; M\u00f8rkeromsarbeid og Cargo\/oppstandelse.<\/p>\n

Utfordrende \u00e5 jobbe i kirkerommet<\/h5>\n

Lindrupsen opplever det utfordrende \u00e5 arbeide i det kirkelige rommet.<\/p>\n

\u2013 Man m\u00e5 jo forholde seg til en del liturgiske funksjoner, tenke setting p\u00e5 en spesiell m\u00e5te. Samtidig er kirkerommet et av de f\u00e5 offentlige rom som er laget for kontemplasjon og ettertanke og at det skal brukes tid i rommet. Arkitektonisk er det i hvert fall h\u00f8yt under taket i en kirke.<\/p>\n

Kunstneren setter likevel stor pris p\u00e5 slike oppdrag.<\/p>\n

\u2013 Det er nok de oppdragene hvor jeg har hatt n\u00e6rest kontakt med brukere og oppdragsgivere.<\/p>\n

\u2013 Altertavler er viktige i det kirkelige rommet?<\/p>\n

\u2013 Ja, de er en sterk bidragsyter til \u00e5 sette et sakralt preg. Da jeg lagde den siste, i Rotnes kirke, fikk jeg tilbakemelding fra Kirker\u00e5dets leder, Kristin Gunleiksrud Raaum, at hun opplevde en stor stillhet i altertavlen. Det er den fineste tilbakemeldingen jeg har f\u00e5tt.<\/p>\n

M\u00f8rkerom og renessanse<\/h5>\n

Det st\u00f8rste av de to verkene som Lindrupsen skal stille ut, M\u00f8rkeromsarbeid, vil fylle store deler av kirkens kor. Verket best\u00e5r av 49 moduler p\u00e5 60cm x 60cm hvor alle skal henge sammen. Motivene er sm\u00e5 sitater av renessansekunst, hender, ansikter og draperier.<\/p>\n

Lindrupsen har tatt utgangspunkt i freskomalerier fra ulike kirker i Firenze n\u00e5r han har laget disse tresnittene. Han har brukt arbeidet som foreg\u00e5r i et m\u00f8rkerom, med gammeldags fremkalling av bilder, som innfallsvinkel til \u00e5 formidle utsnittene av disse freskene i dagens samfunn.<\/p>\n

\u2013 Bildene vil framst\u00e5 b\u00e5de som negativer og positiver, som over- og undereksponeringer, og noen vil v\u00e6re knallr\u00f8de. De sistnevnte representerer det r\u00f8de lyset som er i et m\u00f8rkerom.<\/p>\n

– En stemme inn i musikken<\/h5>\n

Lindrupsen har alltid v\u00e6rt opptatt av renessansen, og i dette verket pr\u00f8ver han \u00e5 fremkalle noe av denne kj\u00e6rligheten og ogs\u00e5 hvordan denne kunsten har p\u00e5virket billedkunsten fram mot v\u00e5r tid.<\/p>\n

Samtidig er ogs\u00e5 festivalkunstneren spent p\u00e5 hva et slikt stort verk vil gj\u00f8re med kirkerommet og menneskene som kommer inn.<\/p>\n

\u2013 Jeg ser p\u00e5 det som scenografi i forhold til musikken som vil bli fremf\u00f8rt under konsertene. N\u00e5r bildet ikke er film, men noe som st\u00e5r stille, tenker jeg det vil v\u00e6re en stemme inn i musikken.<\/p>\n

\u2013 Hva skjer n\u00e5r man setter inn noe annet i kirken?<\/p>\n

Han svarer selv.<\/p>\n

\u2013 Det forandrer m\u00e5ten du ser p\u00e5. Du vil ogs\u00e5 m\u00f8te resten av rommet med et ferskt blikk.<\/p>\n

Ingen fasit<\/h5>\n

Det andre verket, Cargo\/oppstandelse er fra en st\u00f8rre utstilling i 2014 og egentlig et \u00abmiddelalderkrusifks\u00bb i \u00e9n til \u00e9n st\u00f8rrelse, men tatt fra hverandre i sine enkelte deler. Verket ligger delvis nedpakket eller opp-pakket, alt etter hvordan man ser det.<\/p>\n

Lindrupsen trekker paralleller til den kulturelle ballasten kristendommen utgj\u00f8r i Europa.<\/p>\n

\u2013 Det er en arv vi har med oss i bagasjen uansett hvordan vi forholder oss til den.<\/p>\n

Han n\u00f8yer seg med det. For det verste han vet er kunst som serveres med en slags oppskrift, en fasit.<\/p>\n

For den finner du ikke i Tor Lindrupsens arbeider.<\/p>\n

Tors \u00f8nske er at kombinasjonen mellom kunstner, kunstverk og betrakter skal \u00e5pne opp for nye tanker og ideer.<\/p>\n

Hos den som ser og tar tid til \u00e5 reflektere. Da er han forn\u00f8yd.<\/p>\n

Finn ut mer p\u00e5 lindrupsen.no<\/a>.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

M\u00f8rkeromsarbeid og middelalderkrusifiks: Finn ut mer om Fredrikstad-kunstneren Tor Lindrupsen, i samtale med festivalleder Emil Skartveit. P\u00e5 \u00e5tti-tallet illustrerte den Kr\u00e5ker\u00f8y-bosatte kunstneren Tor Lindrupsen (60) plateomslag for artister som Bj\u00f8rn Eidsv\u00e5g, J\u00f8rn Simer \u00d8verli og Sigvart Dagsland. Siden den gang har han laget altertavler til flere av v\u00e5re kirker og hatt flere utsmykninger i det […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":977,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[10],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1099"}],"collection":[{"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1099"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1099\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/977"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1099"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1099"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1099"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}