{"id":1252,"date":"2019-02-11T12:46:01","date_gmt":"2019-02-11T12:46:01","guid":{"rendered":"http:\/\/egilhovlandfestivalen.no\/?p=1252"},"modified":"2019-02-11T12:46:01","modified_gmt":"2019-02-11T12:46:01","slug":"a-vokse-opp-pa-en-kino-var-en-gave","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/a-vokse-opp-pa-en-kino-var-en-gave\/","title":{"rendered":"– \u00c5 vokse opp p\u00e5 en kino var en gave"},"content":{"rendered":"

\u00c5 ha soverom vegg i vegg med maskinrommet p\u00e5 Gre\u00e5ker kino, formet Anniken Paulsen som komponist.\u00a0I \u00e5r er hun festivalkomponist p\u00e5 Egil Hovland-festivalen.<\/strong><\/p>\n

Annikens familie hadde leilighet i samme hus som Gre\u00e5ker kino. Hver kveld l\u00e5 den lille jenta og lyttet til filmmusikk og dialoger som fl\u00f8t gjennom den tynne fin\u00e9rd\u00f8ren.<\/p>\n

\u2013 Det \u00e5 vokse opp p\u00e5 en kino var en gave. Det var film, musikk, dialoger, drama, alt mulig; Chaplin, musicals, cowboyfilmer, krig og Hitchcock. Jeg ble f\u00f8dt inn i det utrolig mystiske og skumle. Jeg var livredd iblant og fikk en masse f\u00f8lelser gratis som jeg antagelig forl\u00f8ser i musikken, uttalte komponisten til Tono i 2015.<\/p>\n

Da er det kanskje ikke s\u00e5 rart at neverlur og synthesizer er blant instrumentene hun har skrevet for.<\/p>\n

Liker ikke b\u00e5ser<\/h4>\n

Anniken er opptatt av \u00e5 ikke bli satt i b\u00e5s. I 2006 varmet hun blant annet opp med det gamle pop art-bandet sitt, Always Lulu, for CC Cowboys p\u00e5 Rockefeller i Oslo<\/p>\n

\u2013 Jeg er glad i \u00e5 samarbeide med andre kunstarter, sier hun med engasjement.<\/p>\n

Anniken er utdannet konsertpianist, men under studietiden p\u00e5 konservatoriet i Oslo, fikk hun tilbakemeldinger om at hun egentlig burde bli komponist. Og det ble hun.<\/p>\n

\u2013 For meg er det en lykke og glede \u00e5 skrive. Det er n\u00e5r jeg komponerer jeg har det best, egoet g\u00e5r liksom i oppl\u00f8sning.<\/p>\n

Komponerte som 17-\u00e5ring<\/h4>\n

Da Anniken skrev sitt f\u00f8rste musikkstykke, var hun 17 \u00e5r. Hun hadde sett et bilde av fem baskere (en etnisk minoritetsgruppe i det nordlige Spania og det s\u00f8rvestlige Frankrike, journ.anm.<\/em>) som var hengt.<\/p>\n

\u2013 Jeg reagerte veldig sterkt. Fortsatt kan jeg spille denne melodien, som egentlig er veldig uskyldig, og kjenne p\u00e5 den dystre f\u00f8lelsen bildet skapte.<\/p>\n

\u2013 Hva preger deg som komponist i dag?<\/em><\/p>\n

\u2013 Det er alltid mitt siste verk som avgj\u00f8r det. Jeg skriver musikken ut fra bestillingen.<\/p>\n

\u2013 Er du vanskelig tilgjengelig?<\/em><\/p>\n

\u2013 Jeg er veldig glad i det melodiske, men for at det skal v\u00e6re liv i verket, m\u00e5 det ogs\u00e5 v\u00e6re noen brudd. Men jeg er opptatt av \u00e5 l\u00f8fte fram melodien. I mine \u00f8rer skal det l\u00e5te vakkert.<\/p>\n

\u2013 Stor respekt for Hovland<\/h4>\n

Anniken Paulsen er glad for \u00e5 v\u00e6re \u00e5rets festivalkomponist p\u00e5 Egil Hovland-festivalen.<\/p>\n

\u2013 Jeg har veldig stor respekt for Egil Hovland. Og festivalens invitasjon gir meg mulighet til \u00e5 presentere meg som komponist i Fredrikstad. Jeg gleder meg til \u00e5 presentere en stor bredde av det jeg har skrevet.<\/p>\n

Da er det bare \u00e5 glede seg til at denne virvelvinden av en kunstner f\u00e5r prege \u00e5rets festival. Den finner sted 18.\u201327. oktober.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u00c5 ha soverom vegg i vegg med maskinrommet p\u00e5 Gre\u00e5ker kino, formet Anniken Paulsen som komponist.\u00a0I \u00e5r er hun festivalkomponist p\u00e5 Egil Hovland-festivalen. Annikens familie hadde leilighet i samme hus som Gre\u00e5ker kino. Hver kveld l\u00e5 den lille jenta og lyttet til filmmusikk og dialoger som fl\u00f8t gjennom den tynne fin\u00e9rd\u00f8ren. \u2013 Det \u00e5 vokse […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1254,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[10],"tags":[12,16,19],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1252"}],"collection":[{"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1252"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1252\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1254"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1252"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1252"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1252"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}