{"id":1275,"date":"2019-07-01T13:41:23","date_gmt":"2019-07-01T13:41:23","guid":{"rendered":"http:\/\/egilhovlandfestivalen.no\/?p=1275"},"modified":"2019-07-01T13:41:23","modified_gmt":"2019-07-01T13:41:23","slug":"med-torrfiskopera-og-skurkeroller-pa-cv-en","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/med-torrfiskopera-og-skurkeroller-pa-cv-en\/","title":{"rendered":"Med t\u00f8rrfiskopera og skurkeroller p\u00e5 cv-en"},"content":{"rendered":"

\u00c5rets Egil Hovland-festival f\u00e5r et tydelig tilsnitt av opera. Festivalartist er nemlig operaveteran Magne Fremmerlid, som er kjent for sin klangfulle bass, sjangereksperimenter og h\u00f8y ekspertise p\u00e5 drittsekkroller!<\/strong><\/p>\n

Fremmerlid har sunget seg fra rolle til rolle siden debuten i 1991. Fra 1997 til 2016 var han fast ansatt ved Den Norske Opera & Ballett, og har hatt et mangfold av roller som Scarpia i \u00abTosca\u00bb, Sarastro i \u00abTryllefl\u00f8yten\u00bb, Colline i \u00abLa Boh\u00e8me\u00bb, Fafner i \u00abRhingullet\u00bb, Vann\u00e5nden i \u00abRusalka\u00bb og Stuart i \u00abJorden rundt p\u00e5 80 dager\u00bb.<\/p>\n

\u00abEnest\u00e5ende\u00bb og \u00abusedvanlig malmklar\u00bb er ord som anmeldere ofte har brukt om Fremmerlids sangprestasjoner. Han er kjent for sitt store engasjement for hver rolle og for \u00e5 levere solide varer \u2013 forestilling etter forestilling. Med sin dype r\u00f8st og ruvende fremtoning har Fremmerlid ikke sjelden framstilt skurken eller den med vonde hensikter.<\/p>\n

T\u00f8rrfiskopera og jazz<\/h5>\n

\u2013 Da operasjefen holdt avskjedstale til meg, sa han at jeg var blitt ekspert p\u00e5 drittsekkroller. Det tar jeg som et kompliment, sa en lattermild Fremmerlid til NRK i 2016, da han pensjonerte seg fra Den norske opera.<\/p>\n

Pensjoniststatusen m\u00e5 vel strengt tatt anses som er formalitet, for Fremmerlid er stadig vekk aktiv i et utall prosjekter. Han er kjent for \u00e5 ha en folkelig tiln\u00e6rming og liker \u00e5 eksperimentere med sjangre. Som for eksempel da han medvirket i t\u00f8rrfiskoperaen \u00abQuerini\u00bb p\u00e5 R\u00f8st og jazzoperaen \u00abStorkaren\u00bb under festivalen Fjord Cadenza. P\u00e5 Egil Hovland-festivalen skal Fremmerlid blant annet fremf\u00f8re operasvisker sammen med sin yngre kollega Ida Gudim.<\/p>\n

Program klart i august<\/h5>\n

\u00c5rets festival holdes fra 17. til 27. oktober, og endelig program offentliggj\u00f8res i begynnelsen av august. Festivalen kan imidlertid allerede avsl\u00f8re et vidtfavnende utvalg av artister og sjangre:<\/p>\n

\u2022 Trond Granlund skal tolke kjente arbeidersanger
\n\u2022 Gressvik og Rolvs\u00f8y kirkekor skal fremf\u00f8re Ketil Bj\u00f8rnstad og Erik Hillestads \u00abMesse for en s\u00e5ret jord\u00bb
\n\u2022 Festivalkomponist Anniken Paulsens nyskrevne \u00abDesiderata\u00bb vil blir urfremf\u00f8rt
\n\u2022 Korluren urfremf\u00f8rer operaen \u00abKont-Jo\u00bb av Ragnar S\u00f8derlind
\n\u2022 Oddgeir Berg trio fortsetter \u00e5 utforske Egil Hovlands melodier innenfor jazzformatet
\n\u2022 Koret Nova kommer med musikk fra sin nye plate
\n\u2022 Lars Notto Birkeland setter seg p\u00e5 orgelkrakken
\n\u2022 Egil Hovlands bursdag beh\u00f8rig feiret fredag 18. oktober n\u00e5r dirigent Carl-Andreas N\u00e6ss inviterer til konsert i Glemmen kirke
\n\u2022 Fiolinist Tore Hovland med venner skal spille
\n\u2022 Barnesang fyller Glemmen kirke 19. og 20. oktober. Hit kommer Knut Christian Jansson sammen med Fridalen guttekor og Fridalen kirkes jentekor, Ung kirkesang, Korene i Glemmen. Kulturskolens strykeorkester bidrar ogs\u00e5.
\n\u2022 Festivalen avsluttes med Pilegrimsmesse i domkirken s\u00f8ndag 27. august.<\/p>\n

Jens Hauglin \u2013 \u00e5rets festivalkunstner<\/h5>\n

\u00c5rets festivalkunstner er Jens Hauglin som dessverre gikk bort i 2016. Tema for \u00e5rets festival er identitet.<\/p>\n

Flere detaljer om artistene og musikken kommer i festivalmagasinet i september. Dermed er det bare \u00e5 komme med f\u00f8lgende oppfordring: Sett av uka 17. til 27. oktober!<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u00c5rets Egil Hovland-festival f\u00e5r et tydelig tilsnitt av opera. Festivalartist er nemlig operaveteran Magne Fremmerlid, som er kjent for sin klangfulle bass, sjangereksperimenter og h\u00f8y ekspertise p\u00e5 drittsekkroller! Fremmerlid har sunget seg fra rolle til rolle siden debuten i 1991. Fra 1997 til 2016 var han fast ansatt ved Den Norske Opera & Ballett, og […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1278,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[10],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1275"}],"collection":[{"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1275"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1275\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1278"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1275"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1275"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1275"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}