{"id":1626,"date":"2020-10-02T07:21:21","date_gmt":"2020-10-02T07:21:21","guid":{"rendered":"https:\/\/egilhovlandfestivalen.no\/?p=1626"},"modified":"2024-01-18T09:16:28","modified_gmt":"2024-01-18T09:16:28","slug":"improviserer-fram-ny-versjon-av-mane-og-sol","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/improviserer-fram-ny-versjon-av-mane-og-sol\/","title":{"rendered":"Improviserer fram ny versjon av M\u00e5ne og sol"},"content":{"rendered":"\n

I l\u00f8pet av en konsert, skal musikerne i Det Norske Bl\u00e5seensemble utforme en ny utgave av salmen M\u00e5ne og sol<\/em>. De kaller det sanntidsmusikk.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

– Salmen har en fin akkordrekke og en enkel, fin melodi. Det er ogs\u00e5 g\u00f8y \u00e5 bruke et av Hovlands egne verk p\u00e5 Egil Hovland-festivalen, sier Kristin Haagensen, saksofonist i Det Norske Bl\u00e5seensemble.<\/p>\n\n\n\n

Konserten, som fremf\u00f8res 23. oktober i domkirken, er en del av prosjektet Rules of Behaviour. Kort sagt g\u00e5r dette ut p\u00e5 at musikken skrives av de 22 musikerne selv. De komponerer i sanntid.<\/p>\n\n\n\n

Kj\u00f8p billetter her<\/a><\/p>\n\n\n\n

Hvem v\u00e5ger mest?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Ved improvisasjon m\u00e5 musikerne kjenne sitt instrument til fingerspissene. Fokuset i denne konserten vil ligge hos alle de individuelle musikalske stemmene som sammen bidrar til \u00e5 bli en unik sanntidsopplevelse. Musikerne vil stille hverandre sp\u00f8rsm\u00e5l, stadig nye sp\u00f8rsm\u00e5l. Noen sp\u00f8rsm\u00e5l vil besvares, noen sp\u00f8rsm\u00e5l vil bli liggende ubesvarte og noen sp\u00f8rsm\u00e5l vil f\u00e5 et ubehagelig svar<\/em>, skriver ensemblet selv om konseptet.<\/p>\n\n\n\n

Rules of Behaviour er skapt av kurator Geir Lysne og artist-in-residence<\/em>, Michael Wollny.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f8r musikerne entrer scenen har hver og en v\u00e6rt p\u00e5 en lang musikalsk vandring med M\u00e5ne og sol, som de f\u00e5r fri mulighet til \u00e5 presentere. Hvem v\u00e5ger mest? Det gjenst\u00e5r \u00e5 se.<\/p>\n\n\n\n

Ikke redd for \u00e5 provosere<\/strong><\/p>\n\n\n\n

– Tanken er at konserten kulminerer i v\u00e5r egen utgave av M\u00e5ne og sol.<\/em> Publikum vil nok kjenne den igjen selv om den kanskje blir litt annerledes, p\u00e5peker Haagensen.<\/p>\n\n\n\n

– Mange har et n\u00e6rt forhold til Hovlands salme, som hver dag spilles av klokkespillet i R\u00e5dhuset. Dere er ikke redde for \u00e5 provosere n\u00e5r dere \u00abtukler med\u00bb en del av Fredrikstads identitet?<\/em><\/p>\n\n\n\n

– Nei, tvert imot. Det er veldig \u00e5lreit \u00e5 bruke noe som \u00aballe\u00bb i Fredrikstad kjenner til. Jeg tenker ogs\u00e5 det er spennende at folk f\u00e5r oppleve noe annet.<\/p>\n\n\n\n

– Blir M\u00e5ne og Sol et enkeltstunt, eller er dette noe dere ogs\u00e5 vil fremf\u00f8re andre steder.<\/em><\/p>\n\n\n\n

– Temaet vil bli brukt under flere konserter etter Hovlandfestivalen, men konsertene vil jo ikke bli like da alle improviseres frem.<\/p>\n\n\n\n

–  En \u00e5penbaring<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Egil Hovland komponerte M\u00e5ne og sol<\/em> i 1974. Han mente melodien kom til ham som en \u00e5penbaring: \u00abJeg stod med et noteark i h\u00e5nden, og var mest forundret over synet. Etter hvert \u2018landet\u2019 de sm\u00e5 englene som noter p\u00e5 arket, og der de falt ned, sto melodien til M\u00e5ne og sol<\/em> notert. Det var bare for meg \u00e5 renskrive det\u00bb<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5 er det Bl\u00e5seensemblets tur til \u00e5 f\u00e5 \u00e5penbaringene p\u00e5 konserten Rules of Behaviour \u2013 M\u00e5ne og Sol. Hjertelig velkommen til en garantert enest\u00e5ende konsertopplevelse!<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I l\u00f8pet av en konsert, skal musikerne i Det Norske Bl\u00e5seensemble utforme en ny utgave av salmen M\u00e5ne og sol. De kaller det sanntidsmusikk. – Salmen har en fin akkordrekke og en enkel, fin melodi. Det er ogs\u00e5 g\u00f8y \u00e5 bruke et av Hovlands egne verk p\u00e5 Egil Hovland-festivalen, sier Kristin Haagensen, saksofonist i Det […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1605,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[10],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1626"}],"collection":[{"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1626"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1626\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2594,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1626\/revisions\/2594"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1605"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1626"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1626"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/kirkemusikkfredrikstad.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1626"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}